EU:s nya förordning om politisk reklam

Förändrade förutsättningar för politisk annonsering inför valåret 2026

Den 1 december 2025, 15.00-17.00, därefter vingmingel
IVA, Grev Turegatan 16, Stockholm och på Zoom
Pris: 300 kronor

Den 10 oktober i år började den nya EU-förordningen (2024/900) om politisk reklam att gälla med nya transparenskrav på politiska annonser. Förordningen syftar vällovligt till att främja en öppen och rättvis politisk debatt. Men därmed ställs också ett antal tvingande krav, bl.a.: 

- information om att en annons är ett politiskt reklammeddelande,
- vem som står bakom,
- om annonsen hör till ett specifikt val,
- hur mycket den kostat, 
- om annonsen har finansierats med exempelvis privata medel.

Det finns också långtgående begränsningar för hur politisk onlinereklam får riktas till personer och grupper. Konsekvenserna är potentiellt stora för annonsörer, medier och andra som arbetar med politisk reklam. Restriktionerna har medfört att stora plattformar som bl.a.  Meta, Google och TV4 Play sagt sig inte längre erbjuda politisk annonsering. De vill inte ta ställning till begränsningarna.

Utvecklingen väcker frågor − inte minst inför valåret 2026 − om vilka medier som kommer att tillåta politisk annonsering. Vi har traditionellt haft en ordning i svensk lagstiftning där den politiska reklamen har varit relativt fredad av tryck- och yttrandefriheten. Förordningens syfte har inte varit att förbjuda politisk annonsering, inte heller att påverka innehållet i politiska annonser. Ändå riskerar den kanske att få just denna effekt!

Vi har bjudit in några nyckelpersoner som påverkas av den nya lagen och delar med sig av sina respektive perspektiv. Varmt välkommen till en spännande och brännande aktuell diskussion om reklamförordningen och dess konsekvenser. Kom, lär och lyssna!

 

PROGRAMMET

15.00 Välkommen – Marianne Levin, professor em., jur. dr, fil. dr h.c., ordf. SFIR

15.10 Nya regler om politisk reklam. Varför finns de och vad innebär de? Jakob Rönnerbäck, jurist, Sveriges Annonsörer

15.40 Metas beslut att sluta erbjuda viss annonsering i kölvattnet av förordningen – Janne Elvelid, chef samhällsfrågor, Meta

15.55 Hur påverkas Moderaterna inför och under valåret? – Ronja Nyman, nationellt ansvarig för marknadsföring, Moderaterna

Kort kaffepaus

16.20 Förordningens konsekvenser för medier och för demokrati – Thomas Mattsson, Senior Advisor Bonnier News och vice ordf. i publicistorganisationen Utgivarna

16.35 Avslutande paneldiskussion

Förordningen och dess konsekvenser för marknadsförare, medier och för demokrati med: Dan Edström, kommunikationsstrateg Centerpartiet; advokat Cecilia Torelm Tornberg, Advokatfirman Marlaw; Thomas Mattsson; Janne Elvelid; och Jakob Rönnerbäck.

Moderator: advokat Karin Cederlund, Sandart & Partners

17.00 Vinmingel