Greenwashing - på gränsen mellan marknadsföring och opinionsbildning

 Torsdagen den 27 oktober kl. 16
IVA, Grev Turegatan 16

Varmt välkommen till ett eftermiddagsseminarium om miljöreklam!

PROGRAMMET

16.00 Välkomna
Marianne Levin, professor vid Stockholms universitet, ordförande i SFIR

16.05 Miljöpåståenden i marknadsföring – vad gäller?
Lagregler och aktuell domstolspraxis.
Advokat Maria Bruder, Westerberg & Partners, tidigare bl.a. rådman vid Patent- och marknadsdomstolen

16.30 ”Vi driver opinion – vi gör inte reklam”
Gränsen mellan yttrandefrihetsrättsligt skyddade meddelanden och reklam.
H-G Axberger, tidigare professor i konstitutionell rätt vid Uppsala universitet, Pressombudsman, Justitieombudsman m.m.

16.50 Att lyfta fram miljö- och klimatfördelar i reklam − hur gör man rätt
ICC:s reviderade och översatta riktlinjer för ansvarsfull marknads­kommunikation om miljö och klimat (mars 2022). Ärenden hos RO. 
Ellinor Gyllenstierna, jurist på Stiftelsen Reklamombudsmannen

17.10 Greenwashing och effekter av miljöargument i reklam
Forskningsfokus på hållbart konsumentbeteende. Varför biter inte miljöargument på konsumenterna…? 
Maja Fors, doktorand i företagsekonomi, Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm

17.30 Annonsörerna – vad gör de och vad vill de?
Så vill annonsörerna bidra till ansvarsfull användning av miljöargument.
Ulrika Wendt, jurist på Sveriges Annonsörer, och Karin Grohman, projektledare på Sveriges Annonsörer och programansvarig för kommunikationsbranschens nystartade hållbarhetsinitiativ

18.00 Mingel med vin och snittar